Det Blå Danmark

Det Blå Danmark er sat i verden for at brande og tiltrække talenter til det maritime erhverv. Bag kampagnen finder man en imponerende sammenslutning af danske rederier, havne, værfter, uddannelsesinstitutioner m.v., som alle har berøring med branchen.

Kampagnen løber over tre år og skal tiltrække unge til de uddannelser, der leder til en karriere i de maritime erhverv. Det Blå Danmark spænder over mange forskellige uddannelser lige fra maskinmestre over skibsingeniører til shipping trainees.

For at ramme målgrupperne med størst mulig effekt blev kampagnen bygget op omkring en række unge autentiske rollemodeller, der blev portrætteret i deres rigtige arbejdsmiljø. Gottlieb & Co stod for art direction af fotoshoots on location på borerigge, containerskibe, passagerfærger, heliplatforme og finanscentre både nationalt og internationalt. Opgaven omfattede udvikling af kampagne, digitalt og offline, messestand og spil. Kampagnen er udarbejdet i samarbejde med Bruun & Partners og Companyoung.

Ikonografi

Til kampagnen er der udviklet et simpelt og letafkodeligt ikonsæt. Ikonerne bruges on- og offline til stedsangivelser mm. Ikonerne består udelukkende at streger og har et enkelt og moderne udtryk.

Rollemodeller

Udfordringen med at kommunikere til mange meget forskellige målgrupper er bl.a. løst ved at anvende rollemodeller fra de forskellige uddannelsesretninger. Alle rollemodeller er fotograferet i det arbejdsmiljø de unge ender i og derved kan identificere sig med ved valg af uddannelse. 

"Det at Gottlieb & Co er et full-service bureau har været en enorm hjælp, da kampagnen løber over 3 år og vi eksekverer på mange platforme til mange målgrupper. Det er dejligt at arbejde tæt sammen med ‘rigtige mennesker’, som sætter en ære i at levere det aftalte og lidt til."

Anne Bay Riisager
Kampagnechef, Danmarks Rederiforening

Leg & læring

I samarbejde med spildesigner Hans Peter Hartsteen og Bruun & Partnere blev der til kampagnen "En verden til forskel" udarbejdet et brætspil. Spillet har havet som omdrejningspunkt og handler om at indgå kontrakter, flytte de lastede skibe rundt på verdenshavene og gøre de bedste handler. Gottlieb & Co har stået for design og produktion af spilleplade, æske, brikker, spillekort mm.